Mail: info@erc.nl Postbus 5                   8520 AA     Sint Nicolaasga Bezoekadres:          voormalige Landbouwschool De Rijlst 8                  8521 NH      Sint Nicolaasga Tel. 0513-434146 (alleen klanten) Fax 0513-434272 Mail: info@erc.nl E-mail Mail: info@erc.nl volledige ondersteuning voor de zelfstandige chauffeur

Het vinden van werk: hoe en waar doe je dat?


Adverteren helpt niet om maar met de deur naar binnen te vallen. Transportondernemers die een eigen rijder zoeken gaan niet zoeken in bladen. Ook aanschrijven heeft weinig zin leert de ervaring.


Om (ander) werk te krijgen is nog steeds de telefoon de ingang. Grotere bedrijven zoeken natuurlijk regelmatig een eigenrijder, maar de inbreng van die eigenrijder is daar wel duidelijk minder, als er al sprake is van inbreng. Voor u lukraak gaat bellen, legt u uw oor te luisteren.

Een iets mindere opbrengst is beter dan niet betaald krijgen en je wel kunnen houden aan de arbeidstijdenwet (rij- en rusttijden) is natuurlijk verre te prefereren boven de ellende van niet kunnen voldoen aan de wet en het risico van echt torenhoge boeten tegenwoordig, die notabene ook achteraf kunnen worden opgelegd (tot wel  50.000 euro voor een eigenrijder)

In zijn algemeenheid geldt ook dat een kleiner bedrijf (tot 50 transporteenheden) een betere prijs geeft, het plezier in het werk hoger is, maar ook dat het er minder goed geregeld is, dan bij de grotere bedrijven en ook niet onbelangrijk de kans op een faillissement iets groter is.

U moet eerst bepalen wat u wilt gaan doen en dan de opdrachtgever erbij zoeken. Dat werkt omgekeerd ook zo: uw toekomstige opdrachtgever gaat u zeker vragen wat u eerder heeft gedaan. Als u dan antwoord dat u altijd in het stukgoed heeft gezeten, dan is het niet logisch nu plotseling bulk te gaan rijden. U krijgt de opdracht niet.


Wat moet u weten van de opdrachtgever om te kunnen rekenen en te bepalen of het iets voor u is:

- kilometerprijs en/of prijs per uur of vrach­tprijs;

- soort afrekensysteem (alle kilometers, alleen volle kilometers, eigen kilometers, kilometers volgens computer);

- gegarandeerde kilometers of gegarandeerde omzet;

- waarschijnlijke kilometers;

- soort werk en op welke landen gaat u rijden (gevaarlijke stoffen?);

- vergoedingen (wachturen, extra losadressen, tolwegen, maut, ferry's, eurovignet etc.);

- wat voor vrachtauto (alleen trekker of met oplegger of combi etc.);

- wanneer wordt betaald;

- inschatting van te besteden uren, uitgesplitst naar overdag, 's avonds, zaterdags en overige;

- hoeveel weekenden wordt gereden;

- extra voorwaarden (als auto in kleuren van opdrachtgever en wanneer bellen) en wie dit betaald;

- gemiddeld gewicht per vracht;

- globale opgave over het aantal los- en laadadressen per opdracht de te rijden kilometers per opdracht;

-  aantal te rijden weken per jaar, etc.


U zoekt uw opdrachtgever eerst in uw eigen omgeving. Ook wordt er wel eens iets gevraagd in Truckstar e.d., maar bedenk wel dat bedrijven die steeds vragen een lage prijs zullen geven en denk niet dat als een ander er voor kan rijden dat u dat dan ook wel kan. Als uw vriend in de sloot springt, doet u dat ook niet. Ook kiest u in principe niet voor een opdrachtgever die nog minder dan vijf jaar bestaat en al helemaal niet als dat een bevrachtingskantoor is (dus zonder eigen transportmiddelen). Tegenwoordig zijn op het prikbord van de VERN en bijvoorbeeld www.truckerjobs.nl wel eens wat opdrachtgevers die wat zoeken. Het zijn min of meer openbare website’s, waar iedereen op mag schrijven, dus zitten er slechte en goede opdrachtgevers tussen: laat eventueel de opdrachtgever screenen maar bovenal wees voorzichtig en bedenk: als het niet goed voelt, dan is het vaak ook niet goed en een eenmaal genomen beslissing kan niet zo gemakkelijk teruggedraaid worden!

voor u op bovenstaande advertenties klikt leest u eerst de tekst die hier staat door hier te klikken